آخرین اخبار : 

تصادف دو نفر دوچرخه سوار که منجر به ایراد صدمه بدنی شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان لرستان دو نوجوان دوچرخه سوار در یکی از خیابان های خرم آباد با برخورد به یکدیگر موجب تصادف و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی  و نهایتاً پرداخت دیه به طرف مقابل و شخص مصدوم شد.

این دو نوجوان که در حال عبور از خیابان بودند با یکدیگر برخورد کرده و موجب ایراد صدمه بدنی غیر عمدی می شوند که ضمن حضور پلیس راهنمایی و رانندگی و ترسیم کروکی طرفین به مراجع قضایی معرفی و نهایتاً با صدور رأی از جانب مرجع قضایی شخص مقصر به پرداخت دیه محکوم می گردد و از آنجایی که سن شخص مقصر 14 سال بوده دیه مقرره بر ذمه عاقله ی وی بوده که عاقله نیز توان پرداخت دیه را نداشته که با حضور در ستاد دیه درخواست کمک و مساعدت داشتند.

نکته حائز اهمیت در وقوع چنین حوادثی این است که تا کنون متولیان قانون گذاری  در خصوص اخذ گواهینامه، بیمه نامه و … جهت رانندگی با دوچرخه قوانینی وضع ننموده اند که با استناد به آن بتوان چاره اندیشی برای افراد مقصر در این گونه حوادث نمود.

با نگاهی به گذشته ،در سال 1309 سواری با دوچرخه هم نیازمند اخذ گواهی‌نامه مربوط به این امر بوده است که با افزایش دوچرخه سواران در خیابان های پایتخت و برحسب پیشنهاد اداره تشکیلات نظمیه و تصویب وزارت داخله در ۲۳ مرداد ۱۳۰۵، نظامنامه دوچرخه سواری در ۲۰ ماده در روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران به چاپ رسید.به موجب این نظامنامه، احدی بدون جواز تصدیق نمی‌توانست با دوچرخه در شهر و حومه حرکت کند، اشخاص زیر ۱۳ سال مطلقاً حق سواری نداشتند و از ۱۳ تا ۱۸ سالگی کرایه‌ کردن دوچرخه ممنوع بود. طبق این نظامنامه دوچرخه‌ها باید دارای بوق و زنگ باشند تا صدای آن‌ها تا فاصله ۵۰ ذرع شنیده شود و از غروب آفتاب چراغ جلوی دوچرخه با نور سفید تا ۱۰ ذرع از مسافت را روشن کند و چراغ عقب با نور قرمز روشن باشد. همچنین دوچرخه‌سوارها باید در محل های پرجمعیت، سر پیچ‌ها و محل تلاقی خیابان‌ها آهسته حرکت کنند و مجاز نیستند به هیات اجتماع وارد شوند مگر اینکه پشت سر هم و به فواصل معین باشد، حرکت از میان دسته‌های پیاده، سواری در پیاده‌رو و مسابقه در خیابان‌ها ممنوع است و اگر کسی قصد مسابقه دارد باید در نقاط مخصوص مسابقه دهند و از قبل نظمیه را مطلع و کسب اجازه کنند. سواری دو نفر یا بیشتر یا سوار کردن اطفال و نمایش دادن روی دوچرخه و حمل اشیا در یک دست ممنوع است. دوچرخه‌سواران در نقاط پرجمعیت مجاز نیستند دو دست خود را از دسته دوچرخه بردارند و تعلیم دادن دوچرخه‌سواری در این نقاط ممنوع است و …

هر چند که در مواد 67 و 68 و 145 تا 150 قوانین راهنمایی و رانندگی ،مقرراتی در خصوص رانندگی با دوچرخه بیان گردیده اما در خصوص داشتن گواهینامه سخنی به میان نیامده است و همین امر باعث می شود در صورت بروز حوادثی از این قبیل، اگر دوچرخه سوار نوجوان باشد به دلیل صغر سن نمی توان حکم به زندان رفتن وی صادر کرد و از طرفی هم چنانچه دیه مقرر گردد، دیۀ مورد نظر نیز بر ذمۀ عاقله او بوده و نمی‌تواند از کمک‌های نهادهایی مثل ستاد دیه استفاده کند چون مولفه «در حبس بودن» جرایم ارتکابی محکومان تحت حمایت ستاد دیه، از جمله موانع بهره‌مندی از تسهیلات این نهاد مردمی است.

همچنین از حمایت های صندوق تأمین خسارت های بدنی نیز بدلیل اینکه دوچرخه جزو وسائط نقلیه موتوری محسوب نمی شود نمی‌تواند استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید